24. „SATYSFAKCJA ZE ZMĘCZENIA”. Szlak im. Romualda Koperskiego.

Brok-skrzyżowanie -Brzostowa- Jez. Głuche -Przyjmy-Dybki/Nagoszewo/Osuchowa -Brok, kościół. Bez znaków, do Dybek 16,7 km, do PKS Nagoszewo 23,8 km, do Długosiodła przez Osuchową 30km. całość 29 km.

Zajmujący szlak leśny, zapoznający ze zwartym, wschodnim kompleksem Puszczy Białej. Na trasie ciekawa kapliczka-pustelnia, „sawanny” nadbużańskie ze starorzeczem, fragmenty starodrzewia sosnowego z łanami jagód, olsy i polany, miejsca związane z walkami partyzanckimi 1863 roku.  W wariancie do Długosiodła pas śródleśnych stawów i drewniana kaplica w Osuchowej, wsławiona cudami. Ze względu na długość trasy istnieje możliwość skracania jej do szosy białostockiej bez wracania do Broku. W połączeniu z fragmentem szlaku 21 stanowi przyjemną przechadzkę w okolicy Broku (do jez. Głuchego można dojść brzegiem Bugu). Szlak ciekawy o każdej porze roku, szczególnie w pełni zieleni.

0.0. Brok, skrzyżowanie szos przed mostem na Bugu, przyst. PKS. Opis na następującym odcinku-- patrz szlak 21 p. Bojany. 7.5. Bór Szumów*. W dalszym ciągu przecinką ku północy skrajem starodrzewu. W lewo na pierwszym skrzyżowaniu odchodzi szlak 21 do stacji Dalekie. Mijamy wały wydmowe w widnym borze. Tuż przed szosą na rozwidleniu w lewo (prosto szlak 21 do Broku – 6.5 km).

9.2. Przekraczamy szosę Warszawa-Brok. Chwilę przez ładny bór, potem przez suche drągowiny krętym duktem, zasadniczo ku płn-zach. Po 900 m łączymy się z południkowa przecinką i stajemy zaraz na skrzyżowaniu linii. W lewo, przez młodniki. Za zrębem cienisty, kojący wzrok podszyt grabowy.

10.8. Dawna gajówka Laski w otoczeniu mrocznych świerczyn, polana biwakowa, ławy. Prosto pomiędzy świerki i południowym skrajem ogrodzonej polany. Przed wojną była tu duża śródleśna enklawa łąk i olsów. Mijamy mrowisko pod sosną o 3 pniach; po lewej zakrzewione turzycowisko. Na zrębie w prawo, cały czas ku północy przez wspaniały bór: stare sosny z naturalnym odnowieniem, cieniste enklawy z grabowym podszyciem, zupełnie mroczny tunel przez świerkowy zagajnik.

13.1. Trakt z Poręby do Nagoszewa– 3 kroki w lewo i teraz w prawo, znowu ku północy duktem zarastającym płatami orlicy pospolitej. Przed ścianą świerków ukośnie w lewo, do piaszczystej przecinki, która chwilę w lewo, obok 1,5 metrowej wysokości mrowiska. Za nim w prawo, ku północy.

*Wariant do Dybek: Piaszczystą przecinką można dotrzeć (ku zach.) po 1.2 km do skraju lasu a następnie w prawo przez pola i Tuchełkę do wsi Dybki i przystanku PKS na linii Warszawa/Wyszków-Ostrów Maz. We wsi smażalnia ryb. 23 V 1863 r. po bitwie w lasach Uroczyska Bykowce zmarł tu płk Karol Frycze, dowódca 1 pułku pułtuskiego (obelisk). W Dybkach w XVII w. zamieszkiwali woźnice, transportujący drewno i smołę, potem kołodzieje i budowniczy wozów. W pobliskich Przyjmach w I połowie XIXw. wyrabiano płótno lniane, tkaniny wełniane i szmaciane oraz konewki. Do przystanku 2.1 km.

14.6. Wag*, malownicza polanka okolona olsami i litymi świerczynami, często przebywają tu ptaki drapieżne i sarny. Pod świerkami do skrzyżowania w metafizycznym widnym, borze z pszeńcami i czernicą, gdzie w prawo.

*Wariant do Długosiodła przez Osuchową. Szlak im. Wincentego Szydlika (1946-2004), historyka i dziennikarza z Osuchowa, propagatora kultury i historii Puszczy Białej

Od polany Wag przecinką prosto ku pn. i w lewo szerokim traktem z Bojan nad Bugiem. Przed gajówką Dybki wielokonarowa sosna. Przecinamy szosę białostocką (przyst. pks, 16.1) i po 150m skręcamy w prawo. Przecinka wiedzie widnym borem świeżym (widłaki, ciekawa sosna-lichtarz) ku pn. do rybaczówki i zachodniego krańca śródleśnego łańcucha stawów na rzeczce Tuchełce, płynącej spod Nagoszewa przez Porębę do Bugu (17.4). Bardzo malowniczo, w trzcinach kaczki i ptaki, możliwość wędkowania. Na przeciwnym brzegu na rozdrożu w prawo do kapliczki.

Urocza drewniana kaplica konstrukcji słupowej wzniesiona została w latach 30-tych XX w. na miejscu prywatnych objawień Matki Bożej. Woda ze źródełka była uznawana za cudowną. We wnętrzu kapliczki wyłożono zeszyt, do którego wpisuje się prośby do Matki Bożej.

Wzdłuż drogi w stronę kościoła ustawiono stacje drogi krzyżowej z interesującymi ludowymi płaskorzeźbami.

Na skraju wsi, obok głazu upamiętniającego 800-lecie osady, w lewo (17.9; sklep po prawej).

Osuchowa (obecnie Nowa i Stara) została założona w XIIIw. Nazwa osuch oznacza suchą gałąź lub wywodzi się od osuszonego z bagien terenu. W Nowej, złożonej z trzech równoległych ulicówek na olbrzymiej polanie- gołociu, działa galeria rzeźby nieżyjącego Jana Szydlika, prowadzona przez syna p. Artura, wkładającego wiele serca w ocalenie kultury Kurpi Białych. Warto odwiedzić stronę internetową osuchowa.pl.

Na skrzyżowaniu prosto do lasu w kierunku zach. Przed skrajem lasu piękne skupisko świerków (19.3). Przecinamy polanę i skręcamy w lewo w Starej Osuchowej. Za przystankiem i łukiem szosy (stare chaty z nadokiennikami; 20.6) w prawo, nieprzerwanie na zach. przez widne bory świeże. Po prawej widoczny skraj ustronnych łączek uroczyska Bykowce (patrz szl. 18). Za zrębem wchodzimy na szerszy trakt z Broku (22.1), który doprowadza wkrótce do przecinki ze zn.żółtymi (23km). W prawo wg opisu szlaku 19- przez Dziewicze Góry (25.5) do Długosiodła (30).

Do Broku c.d.:    W bok odchodzi ładna dróżka pod szpalerem świerków. Po 300 m przecinamy trakt z Bojan do Długosiodła. W monotonnym borze mijamy dwa skrzyżowania i skręcamy w lewo w ukośny trakt z Poręby do Nagoszewa. Po prawej starsze, widne drzewostany sosnowe z bujnym runem czernicowym i jałowcami.

16.8. Uroczysko Jeleni Dół, poprzeczny gościniec z Długosiodła do Broku. W prawo można nim wędrować przez ładne bory do punktu wyjścia wycieczki, pod koniec przez ośrodki wczasowe – 7km.

Prosto, ku płn-wsch. wśród starodrzewia. Mijamy zrąb  i skrzyżowanie (Pieszczany*). Za następnym skrzyżowaniem w prawo, przecinką odbiegającą pod kątem 45st. (Olza*). Mijamy poszarpane odrażającymi zrębami zupełnymi enklawy pięknie zachowanego starodrzewia sosnowego. Przed rozpoczęciem wyrębów dyrekcja rozszerzanego Nadbuż. Parku Krajobraz. planowała utworzenie tu rezerwatu przyrody; nadleśnictwo pośpiesznie rozstrzygnęło kwestię na swój sposób... W środku oddziału 30 poprzeczny dukt przed zrębem, którym w lewo 400 m  do traktu. W prawo, traktem tym wzdłuż ogrodzenia przez ładne bory z grabem i świerkiem w poszyciu.

20.4. Trenczyn*, ogrodzenie skręca w lewo. Trzymając się go dochodzimy do skrzyżowania w rzadszym borze. Tu w prawo do skraju lasu i prosto, do rogu lasu. Natrafiamy na polną drogę, wprowadzającą do wsi.

22.4. Nagoszewo. Warto przejść się w lewo aby obejrzeć zabytkowe chaty. W lewo przez wieś można dojść do szosy białostockiej i przystanków PKS (Warszawa/Wyszków-Ostrów Maz.) – 1.4 km.

Wieś wzmiankowano po raz pierwszy w źródłach pisanych w 1203 roku. Znana była jako ośrodek bartnictwa. W dniach 2-3 VI 1863 roku doszło tu do nierozstrzygniętej, najcięższej bitwy 1 pułku pułtuskiego z Rosjanami (dowódcy polscy M. Broniewski i L. Lutyński). Wzięło w niej udział po obu stronach ok. 4 tys. żołnierzy. Carscy żołnierze schronili się w chatach  i zaczęli strzelać do pozostałych w polu powstańców. Pomoc nagoszewskich chłopów, którzy własne chaty z poświęceniem podpalali,  ukróciła niehonorowe posunięcie wroga. Bitwę upamiętnia granitowy pomnik (mogiła 110 powstańców), wystawiony w 1914 roku, z kapliczką na szczycie, zwieńczoną krzyżem o motywach kurpiowskiej wycinanki. Dojście do pomnika 900 m  polną drogą, odchodzącą ze wsi tuż przed szosą białostocką, równoległą do szosy. We wsi sporo zdobionych, drewnianych chałup kurpiowskich w różnym stanie zachowania. Z Nagoszewa pochodził... doradca prezydenta USA Reagana ds. zbrojeń.

Z polnej drogi w prawo, przez wieś do skrzyżowania w Turce. Prosto, do lasu. Trzymając się tego traktu wędrujemy przez zróżnicowane bory sosnowe ku płd-wsch. Po 4.8 km w prawo, 400 m szosą  Brok-Ostrów Maz. i w lewo, duktem do rogu lasu (krzyż). Polną drogą dochodzimy do zabudowań, potem ul. Ostrowską do rynku obok kościoła w Broku (29.0).

Uwaga! Opis tymczasowy. Przewidziane jest wyodrębnienie z trasy 24 wariantu przez Osuchową jako fragmentu nowych szlaków: Brok-Jeleni Dół-Osuchowa-Długosiodło oraz Ostrów Maz.-Osuchowa-Grabniak- Długosiodło.

niedziela, 24 lutego 2008, gajowy771

• Wkrótce wiosna... i nowe wyprawy!

A tymczasem zapraszam do oglądania moich i innych blogów związanych z Białymi Kurpiami- tym razem polecam Kilka zdjęć z Pulw z bloga "O Wyszkowie".

• TRASA 3 - fotogaleria.

O Kuźni więcej w zakładce (link) Wiosenna bujność traw w dolinie Prutu Nie Huculszczyzna, lecz Kurpiowszczyzna- malownicza dolina Prutu pod Cieńszą i Drwałami

• 3.”GDZIE SZUM PRUTU...”

Z centrum folkloru do Pułtuska. Pniewo – Pułtusk, dworzec PKS. Znaki niebieskie, potem żółte; 21.9 km. Na szlaku pięknie zachowane partie starodrzewia sos